Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

    • Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

      Vervoer in China

      Treinreizen ChinaTreinreizen China

      China is groot en veel Chinezen reizen met het openbaar vervoer. Het is een voordelige en snelle manier om de familie op te zoeken. Door de economische groei ontstaan er steeds meer en snellere treinverbindingen. Als toerist kun je hier ook je voordeel uit halen. Je ervaart hoe het echte reizen tussen de Chinese metropolen is en komt gemakkelijk in contact met de bevolking. Ze spreken vaak nauwelijks Engels, maar met handen en voeten en je reisgids knoop je al snel een leuk gesprek aan elkaar. Je eerste woordjes Chinees leer je op die manier tijdens de bouwsteen de treinreizen naar bijvoorbeeld Xi’an of Pingyao.

      Het treinvervoer in China is opvallend goed georganiseerd. Reizen per (nacht)trein door China is dé manier om snel een lange afstand te overbruggen. Verder spaar je een hotelovernachting uit en kom je ’s ochtends vroeg redelijk fit aan, direct in het centrum van de bestemming. De treinen zijn redelijk schoon en het personeel is behulpzaam. De meeste van onze China rondreizen hebben dan ook een nachttreintraject.

       

      treinreizen china beijing westWe reserveren de treinreizen ruim tevoren, hard nodig, want in veel maanden is er een gebrek aan plaats. Treintickets kunnen pas kort voor vertrek door onze agent definitief worden geboekt. Een enkele keer kan het voorkomen dat je hierdoor geen bedden naast elkaar krijgt. We doen natuurlijk ons uiterste best om dit te voorkomen.

      Het treintraject naar Lhasa is altijd onder voorbehoud. Deze kaartjes zijn moeilijk te bemachtigen en we horen vaak pas een paar dagen voor vertrek of het defintief is gelukt een plaats te reserveren.

      Wil je in je reis een leuk treintraject inplannen, dan raden we het traject van Beijing naar het terracottaleger van Xi’an aan.

       

      softsleepertreinHoe ziet je nachttrein eruit?

      De nachttreinen hebben verschillende overnachtingsmogelijkheden: een gewone stoel, een hardsleeper (2e klas) en een softsleeper (1e klas). Wij boeken doorgaans de hardsleeper. Je denkt dan gelijk ‘dat is dan hard slapen’, maar de couchettes van de hardsleeper zijn nauwelijks anders dan de softsleeper. De verklaring is omdat in China een klassemaatschappij uit den boze was, men geen 1e en 2e klas mocht hebben, vandaar de verdeling hard- en softsleeper. Je bagage gaat in het rek in de gang of onder de onderste bedden.

      Een hardsleeper wagon heeft 10 open cabines van 6 couchettes met drie bedden boven elkaar. De bedden zijn 2m. lang en 60 cm breed. Een softsleeper wagon heeft 10 dichte cabines van 4 couchettes met twee bedden boven elkaar. Je slaapt dus met minder reizigers en hebt meer privacy.

       

      interieur hardsleeper chinaZorg dat je op tijd op het station bent, circa 1,5 uur voor vertrek. Er zijn wachtruimtes aangegeven en treinnummers. Op je kaartje staat het treinnummer. De treinen vertrekken doorgaans punctueel, nachttreinen vaak in de vroege avond. De trein staat vaak al gereed op het station aan het perron. Staan er veel mensen, ga dan toch ca. 1 uur tevoren naar het hek naar het perron, je kunt er dan vaak gewoon door.

      Wil je iets warms drinken, neem dan kop, lepel, evt thee of oploskoffie mee. Er komt ook een minibar, met een beperkt assortiment (b.v. noodles) voorbij. De restauratie is redelijk maar niet super. Je kunt er wat drankjes en eenvoudige maaltijden krijgen.

      De meeste Chinezen nemen zelf water, snacks en drinken mee. Op de stations zijn snacks gemakkelijk te krijgen.

       

      metro snel goedkoop druk chinaPlaatselijk vervoer

      Taxi’s en de metro

      Ter plaatse kun je in de grote steden gemakkelijk een taxi nemen. Taxi’s zijn goedkoop, maar het verkeer wordt steeds drukker in de stad. Het starttarief is € 1,50 en voor € 5,- leg je al een behoorlijke afstand af. Zorg er altijd voor dat je een visitekaartje van het hotel meeneemt, zodat de taxichauffeur je zeker weet dat je weer thuiskomt. Om het milieu te sparen, raden we in de grote steden de metro aan. Vooral in Beijing en Shanghai kom je er overal en een enkeltje kost slechts € 0,30.

      Blijf je een paar dagen in Hong Kong, dan raden we een zogenoemde Octopus Card aan. Dit is een soort OV-chipkaart die je voor alle vervoer kunt gebruiken en waarmee je zelfs in de winkels van 7Eleven kunt betalen.

       

      riksja in chinaOp het platteland kun je vaak voor een paar euro een fiets huren. Met de fiets zie je veel en stop je waar je wilt. Daar waar de routes wat ingewikkelder zijn, bieden we een fietsexcursie al van te voren aan. Zo ook in de bouwsteen bamboevaren tussen de karstbergen. Een leuke manier om de hutongs van Beijing te zien is per riksja. Deze regel je eenvoudig ter plaatse als je in een hutong hotel slaapt.

      Tijdens een aantal bouwstenen reis je met een lokale bus. We reserveren bijvoorbeeld de kaartjes van Lijiang naar Dali voor je. De bussen zijn comfortabel en je maakt snel contact met de lokale bevolking in de bus.

       

      Terug naar de Riksja China homepage