Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

    • Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

      china gezondheidGezondheid in China

      Tijdens je reis met Riksja China kom je langs de meest intrigerende plaatsen van het land. Op deze site staan China bouwstenen waarmee je je eigen reis samenstelt. Liever een complete rondreis? Kijk dan bij ons overzicht van individuele China rondreizen. Ze zijn gemaakt door ons team van China specialisten. Zij hebben veel reiservaring, kennen bijzondere plekken en letten op kleinschaligheid, authenticiteit en comfort. Heb je vragen over een China reis met Riksja China, neem dan gerust eerst even contact op.

      Voor een bezoek aan China heb je te maken met bepaalde gezondheidszaken. Op deze pagina lees je hier alles over.

       

      Voor vertrek

      Riksja China heeft zich zoveel mogelijk ingespannen om de accuraatheid van onderstaande gegevens over gezondheid te waarborgen. Wij raden aan altijd ook zelf in contact te treden met een medische instantie met verstand van gezondheidszaken om de laatste stand van zaken te vernemen.

      Zorg dat je voor vertrek contact opneemt met een medische instantie die verstand van zaken heeft, zoals een ziekenhuis of in grote steden de GGD. Neem sowieso altijd je vaccinatieboekje mee als je dat hebt. Natuurlijk heeft het de voorkeur je vaccinaties ruim van te voren te regelen. Wat daarbij van belang is, is dat de instelling waartoe je je wendt (bijvoorbeeld GGD, huisarts of ziekenhuis), aangesloten is bij het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). Deze organisatie zorgt dat de aangesloten instellingen up-to-date zijn op het gebied van vaccinaties en ziektepreventie voor de tropen. Zelf hebben we goede ervaringen met Thuisvaccinatie.nl. Deskundige artsen komen thuis of op kantoor langs wanneer het jou uitkomt, dus ook ’s avonds en in het weekend, om advies te geven en direct in te enten. De rekening wordt rechtstreeks naar je zorgverzekering gestuurd, wel zo handig. Vaak worden het consult en/of de vaccinaties zelf ook nog eens vergoed.

      Als je medicijnen gebruikt, neem dan een bijsluiter mee, zodat er geen twijfel over kan bestaan dat je geen drugsgebruiker bent en zorg een extra voorraadje mee te nemen zodat je je niet gek hoeft te zoeken in Chinese apotheken mocht je iets kwijtraken. Neem een Engelse brief van je arts mee over dit medicijngebruik.

      Hieronder volgt enkele informatie over voor de hand liggende ziekten gericht op de reiziger die gezond is, niet zwanger is en niet langer dan 1 maand in China zal blijven. Zorg zelf up to date informatie te krijgen voor je eigen situatie.

      Websites:
      www.lcr.nl
      www.gezondopreis.nl
      www.thuisvaccinatie.nl

      Vaccinaties China

      DTP: Difterie, Tetanus en Polio. Deze wordt buiten Europa bijna overal aanbevolen, de vaccinatie heeft een geldigheidsduur van 10 jaar.
      Hepatitis A: Gekozen kan worden voor korte of langdurige bescherming, de laatste blijft 10 jaar geldig.
      Buiktyfus: Geadviseerd door enkele instanties bij verblijf langer dan 2 weken in China, exclusief Hongkong. De vaccinatie beschermt 3 jaar.
      Meningitisvaccinatie: wordt aangeraden aan diegenen die lang in China verblijven en in nauw contact staan met de lokale bevolking.
      Bilharzia: Door niet in stilstaand water te zwemmen, voorkom je deze infectie overgebracht door wormpjes.

      Malaria: Veel instanties wijzen er in hun informatie op dat malaria het hele jaar risico’s oplevert in de provincie Yunnan en op het eiland Hainan. Op internet geeft het Amerikaanse Center for Disease Control CDC het advies malariapillen te nemen in gebieden beneden de 1500 meter. Yunnan en Hainan vallen daar onder. Informeer bij een bevoegde instantie en beslis zelf.

      Dengue en Japanse B-encephalitis: Dit zijn beide ziekten die overgedragen worden door muggen en waar je dus dezelfde voorzorgsmaatregelen als voor malaria kunt treffen. Voor Dengue is geen vaccin. Voor Japanse B-encephalitis wel, die wordt aangeraden als je langer dan 6 maanden naar Azië gaat.

      Verdere voorbereiding

      Je kunt zelf een EHBO-set samenstellen of er een kopen. Tevens kun je de aanschaf van het boekje “Hoe blijf ik gezond ik de tropen?” overwegen wanneer je in zuid-China / Hainan gaat reizen. Hier staat ook in wat er in het EHBO-setje moet zitten. Vaccinerende instanties en winkels als de Joho-Company verkopen EHBO-sets en bovengenoemd boek. Hypochonders zullen van dit boekje smullen en in China bij de eerste hoofdpijn denken dat ze iets ernstigs hebben; dus lees met enige reserve.

      Als je medicijnen gebruikt, neem dan een bijsluiter mee, zodat er geen twijfel over kan bestaan dat je geen drugsgebruiker bent en zorg een extra voorraadje mee te nemen zodat je je niet gek hoeft te zoeken in Chinese apotheken mocht je iets kwijtraken. Neem een Engelse brief van je arts mee over dit medicijngebruik. Het valt te overwegen een schoon setje injectiespuiten en naalden mee te nemen. Denk hierbij ook aan een artsenverklaring.

      Heb je een bril of draag je lenzen, neem dan de opticienbeschrijving mee of een extra bril of extra paar lenzen.

      Gezondheid ter plekke

      Naast het in acht nemen van de op jouw situatie afgestemde vaccinaties en ervoor zorgen zo gezond mogelijk te zijn voordat je weggaat, is het natuurlijk ter plekke belangrijk om te voorkomen dat je ziek wordt. Wees alert: als je twijfelt over wat je hebt, raadpleeg ter plekke een arts. Bij taalproblemen kun je een beroep doen op onze lokale agentschappen in de grote steden.

      Jet lag “Jet Lag” is een ontregeling van je “biologisch klok”, o.a. het ritme van slapen en wakker zijn, dat veroorzaakt wordt door het vliegen over meerdere tijdszones. In China is het 6 uur later als in Nederland. De eerste dagen na de vlucht moet je lichaam wennen aan het nieuwe bioritme waardoor je moe en suf kunt zijn. Tips ter beperking van de jet lag: Het is geen gek idee om in het vliegtuig weinig koffie en alcohol te drinken en na aankomst de eerste twee à drie dagen niet te veel van jezelf te vergen.

      Verder is het handig je zo snel mogelijk je aan te passen aan het nieuwe slaapritme; wat wij meestal doen is na aankomst een uurtje te slapen maar daarna wakker te blijven tot (kinder)bedtijd.
      Diarree
      Verandering van ritme, klimaat en voedsel (vooral pittig eten) kunnen je darmen op hol doen slaan. Zo lang dit alleen gaat om dunne ontlasting zonder bijverschijnselen kun je het beste gewoon rustig aan doen en veel (water) drinken. Je kunt eventueel wat ORS (Oral Rehydration Salts) innemen in water opgelost om te zorgen dat je niet uitdroogt, dit is extra belangrijk voor kinderen en oudere vakantiegangers. Als je echt moet reizen kun je loperamide innemen. Dit spul legt de peristaltiek (knijpwerking) van de darmen lam zodat het lijkt alsof de diarree over is. Dit is geen medicijn, alleen een tijdelijk stopmiddel wat je alleen moet gebruiken in lastige situaties, bijvoorbeeld als je 6 uur in een bus moet zitten. Als de diarree langer dan 2 dagen aanhoudt of er bijverschijnselen als koorts, bloed in de ontlasting of andere zaken optreden, neem dan contact op met een arts. In China wordt eerder antibiotica gegeven dan in Nederland. Je komt zo meestal wel van je acute kwaal af maar kan wel andere spijsverteringsmoeilijkheden krijgen doordat je darmflora is vernietigd. Ter ondersteuning van je darmen kun je bijvoorbeeld Acidophilus-capsules slikken (eventueel mee te nemen uit Nederland).

      Om diarree te voorkomen
      Drink alleen water en dranken uit een afgesloten/gesealde fles, uit blik of gekookte dranken zoals thee of koffie. IJs (van water) is het best te vertrouwen wanneer het ronde bolletjes zijn met gaten erin. Fruitsap is alleen veilig als er geen water is toegevoegd. Voedsel, vooral vlees en vis, moet goed gekookt, gestoofd of doorbakken zijn.

      In China is het niet altijd veilig om aan straatstalletjes te eten. Eet vooral daar waar het druk is: de omloopsnelheid waarmee het voedsel wordt geproduceerd en opgegeten is dan hoog. Eet bij die restaurants waarbij je goed kan zien dat het er schoon het is. Wat betreft eetstalletjes is het verstandig later op de dag geen vlees meer te eten, dat vlees heeft soms al de hele dag gelegen. Een probaat huismiddel ter voorkoming van diarree is het drinken van cola en bouillon (niet perse tegelijkertijd). Cola is overal te koop en een waterkoker voor bouillon hebben veel hotels in huis.

      Nog wat meer (semi-) medische tips

      Huidverzorging
      Neem wondjes serieus: houd ze in de gaten en doe er iets desinfecterends op en eventueel voor overdag een pleister. Zorg voor zonnebrandbescherming op de blootstaande huid. Draag geen felgekleurde of zwarte kleding en geen sterke parfum, deo of aftershave om stekende insecten op afstand te houden (zorg dat je niet te veel op een bloem lijkt). Was of desinfecteer je handen na toiletbezoek en bijt liever geen nagels.

      Zonnesteek
      Voorkom een zonnesteek door een hoed/petje/bandana en eventueel een zonnebril te dragen. Zorg ervoor altijd een fles water bij te hebben, zeker als je de natuur in gaat en niet snel aan drinkwater kunt komen. Vermoed je een zonnesteek (word je licht in het hoofd of krijg je hoofdpijn): drink, ga in de schaduw zitten en blijf daar. Vitaminepreparaten, zoals vitamine B- zijn aan te raden maar kun je niet onbeperkt slikken.

      Gezondheid na thuiskomst

      Als je na terugkomst (en dat kan eventueel maanden later zijn) koorts, darmklachten of wat dan ook krijgt dat je niet zo goed kunt thuisbrengen: neem contact op met je huisarts en vermeld hoe lang en waar je in China was. Een Mantoux test (test op tbc) kan verstandig zijn.

      Hoogteziekte

      Hoogteziekte wordt veroorzaakt door tekort aan zuurstof in het lichaam. Als je vanuit een gebied onder de 1000 meter landt op hoogtes boven de 2500 meter, zoals Lhasa in Tibet, krijgt je lichaam door de ijle lucht ineens veel minder zuurstof. In eerste instantie merk je alleen dat je sneller gaat ademen, maar de verdere gevolgen verschillen van persoon tot persoon. Klachten in oplopende vorm van ernst zijn: hoofdpijn, slapeloosheid, gebrek aan eetlust, misselijkheid, duizeligheid, ernstige vermoeidheid, minder plassen, braken en traagheid.

      De kans op hoogteziekte wordt vooral bepaald door 3 factoren:

      1. De snelheid van stijgen. Bij een stijging van minder dan 300 m op een dag komt hoogteziekte vrijwel niet voor. Bij stijgsnelheden daarboven wordt de kans groter naarmate je op een dag sneller stijgt, wanneer je intussen al op 2500 meter of hoger bent aangeland.

      2. De slaaphoogte. Wanneer je op 1 dag sterk stijgt, bijvoorbeeld meer dan 1000 meter, en je daalt dezelfde dag weer af, dan krijg je geen hoogteziekte. Het duurt meestal ongeveer 6 tot 12 uur voordat de klachten ontstaan, dus als je dan weer beneden bent, word je niet ziek. Als je hoger slaapt, vooral na een stijging van meer dan 600 meter binnen een dag, kan dat wel het geval zijn. Tussen 2500 en 3500 meter wordt gemiddeld 25% van de klimmers meestal licht en kortdurend ziek, tussen 3500 en 5500 meter 65% met ook ernstige vormen, en daarboven vrijwel iedereen. Xiahe in China ligt op ca. 3000, Zhongdian op 3200 en Lhasa op 3600 meter.

      3. Aanleg. Sommige mensen zijn gevoelig voor hoogteziekte, andere niet. Er zijn helaas geen testen vooraf om dat te bepalen, je merkt het pas als het zover is. Als je eenmaal hoogteziek bent geworden is de kans groot dat je het een volgende keer opnieuw krijgt.

      We raden aan een route van laag naar hoger te nemen. Je bouwt dan langzaam op en geeft je lichaam meer tijd om te wennen. Vlieg je ineens naar grote hoogte, plan dan tenminste 3 dagen rust in om je lichaam te laten wennen. Na gemiddeld een week is je lichaam doorgaans aangepast, je blijft echter als je wat actiefs doet, sneller moe worden, wegens het gebrek aan zuurstof in de lucht.

      Kinderen zijn waarschijnlijk niet gevoeliger voor hoogteziekte, maar zijn minder goed in staat eventuele klachten te verwoorden. Neem daarom geen kinderen mee naar hoogten boven 2500 meter.

      Verblijf op hoogte zonder klimactiviteiten of andere zware inspanningen is voor een gezonde zwangere zonder eerdere complicaties waarschijnlijk geen probleem. Toch raden we af om als je zwanger bent, naar Tibet, Zhongdian of Xiahe te gaan. De ziekenhuizen hebben beperkte faciliteiten en de hygiëne en afwisseling in eten bijvoorbeeld laat vaak te wensen over.

      Ouderen zijn niet gevoeliger voor hoogteziekte. Op oudere leeftijd komen wel meer ziektes voor en ouderen zijn sneller moe, dus reizigers boven de 50 kunnen beter tevoren een arts raadplegen.

      Hoogteziekte genezen = afdalen!

      Als je je bij aankomst op een plek hoger dan 2500 meter al snel niet lekker voelt, moet je er, ook als je twijfelt, van uitgaan dat je hoogteziek bent. Bij lichte klachten (hoofdpijn die redelijk op pijnstillers reageert) kun je volstaan met rust en een dag niet reizen. Voel je je echt ziek, raadpleeg dan gelijk een arts, hoogteziekte kan levensbedreigend zijn.

      Als rust niet helpt, is de enige remedie: afdalen. Voor Lhasa, waar je aankomt in Tibet, betekent dat dat je het land zult moeten verlaten want Lhasa is het laagst gelegen punt van Tibet op 3600 meter hoogte.

      Hoogteziekte voorkomen

      Een goede conditie is fijn, maar beschermt niet tegen hoogteziekte. Hoogteziekte met een pil of drankje voorkomen kan niet en er zijn geen technieken om het risico voor jou persoonlijk van tevoren te bepalen. De ervaring leert dat je met een goede conditie de neiging hebt te snel te klimmen, waardoor je juist een groter risico op hoogteziekte loopt. Ook zware inspanning zelf kan het risico op hoogteziekte vergroten, dus ook al laat je conditie het toe, na een flinke stijging rust nemen.

      Naarmate je hoger stijgt, wordt de eetlust minder bij vrijwel iedereen. Toch moet je, tegen heug en meug, voldoende eten om op krachten te blijven. Een dieet dat ruim koolhydraten (brood, pasta, rijst etc) bevat is beter dan een eiwitrijk of vetrijk dieet. Vet verteert minder snel, zodat je bij inspanning sneller last van misselijkheid zult hebben. Het is beter om enkele uren voor een stevige klim geen of beperkt vast voedsel te eten. Vezelrijk voedsel is evenmin goed bij zware lichamelijke inspanningen omdat vezels voor een bulk zorgen in je darmen en dat kan tot misselijkheid leiden. Ruim voldoende drinken is noodzakelijk, je verliest veel extra vocht op hoogte. Dehydratie leidt tot een verstoorde maag-darmfunctie en heeft ook andere nadelige gevolgen voor de klimmer. Wat je drinkt maakt niet zoveel uit, als het maar lekker is (anders lukt het toch niet om voldoende te drinken!). Het middel acetazolamide (Diamox®) is een medicijn wat hoogteziekte kan voorkomen, maar het blijft een geneesmiddel, met bijwerkingen en niet voor iedereen geschikt. In zeldzame gevallen is het gebruik ervan te overwegen. Ook dan kan het echter nooit de maatregelen die je in de eerste plaats moet nemen vervangen! Dus: vertrouw nooit op het geneesmiddel alléén.