Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

yangshuo chinaReizigers over ons

Reisverslagen Riksja China

Op deze pagina plaatsen we korte reisverslagen over China van reizigers die met Riksja China zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes een beeld krijgt van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben. Onderstaande ervaringen kunnen je inspireren bij het samenstellen van je reis.

Heb je een reisverslag gemaakt, dan vinden we het leuk om deze te lezen. Ook ontvangen we graag foto’s van onze reizigers, we kunnen deze gebruiken voor onze website. Je kunt deze sturen naar info@chinaonline.nl.

vrouwen china

Lokale vrouwen op de foto in Yangshuo

Algemeen China

Zonder groep op pad gaan; je ziet veel meer, komt op plaatsen die je met een groep niet zo gauw doet, het is veel rustiger en je houdt meer tijd over. Fietstochten en wandelingen zijn enig: je ziet zo veel van de bevolking (in Yangshuo 40 km ongeplaveid gefietst: niet zo goed voor je bottom!). Enquête van Maria van Rooij

De diversiteit in de rondreis qua vervoerstypen, onderdak, verschillende volkeren, landschappen, stad en platteland, verschillende bouwstijlen, cultuur en natuur. Het is afwisselend en boeiend. Hebben het gevoel – ook door de reacties van de Chinezen zelf – dat we belangrijke en interessante delen van China gezien en beleefd hebben. Enquête van Carry van Gool

Het is in zijn geheel een geweldige reis geweest met heel veel hoogtepunten. Een van de leukste dingen vonden we de excursie naar de Chinese muur. Het was een zware, maar geweldige tocht. Ook de kinderen (7 en 9 jaar) vonden dit een hoogtepunt en hebben het goed volgehouden. De karstbergen in Yangshuo waren ook prachtig. Enquête van Karin van Winkel

china muur reizigerEasy going in Beijing

Beijing is natuurlijk een wereldstad en we hebben een hele dag uitgetrokken om de belangrijkste dingen te zien waar we onze zinnen op hadden gezet: De Muur, Tempel van de Hemelse Vrede, de Verboden stad. Ook het plein van de Hemelse Vrede bekeken en dankzij onze perfecte gids Catherine ook nog een echte Hutong. Je bent in Beijing nooit uitgekeken en we hebben er veel beleefd; een Kung Fu show gezien, en een shopping mall waar iedereen je nog net niet aan je vestje trekt om iets te verkopen. Na zo’n drukke dag is het hotel in de Hutong wijk een ware verademing. Een stukje rust in een miljoenenstad, wie had dat gedacht? Enquête van Petra Roggeveen

In Beijing is zoveel te doen, maar het hoogtepunt vond ik de Verboden Stad. Het is niet voor te stellen dat hier vroeger zo’n machtige keizer heeft kunnen leven. Imposante poorten, enorme pleinen en veelal in het rood. ’s Avonds lekker Chinees gegeten; achteraf een gestuntel, maar we zijn wel zo dapper geweest om niet de vork te pakken. Enquête van Anke Verhoeven

china straatbeeld xian

Het straatbeeld in Xi’an

Kleisoldaten en drumtorens

Xi’an

Bij aankomst zijn we de stad gaan verkennen, allemaal goed lopende te doen. Dichtbij het hotel kwamen we terecht op een straatje/marktje met kunstenaars/ kalligrafie/ schilderijen. Erg leuk om te zien. Aansluitend de Bell tower, hier hebben we een Chinese muzikale uitvoering gezien op de klokken, waar de Bell Tower om bekend staat. Daarna de moslimwijk in, waar een hele grote moskee staat en eromheen een grote markt en veel eettentjes met eten waar wij onze vraagtekens bij zetten met wat het zou kunnen zijn? Reisverslag China van Helma en Sander Weesp

Lampionnen in Lijiangchina reisverslagen lijiang lampionnnen

In Baisha hebben we de roemruchte dr. Ho ontmoet. Deze dokter is 85 jaar oud en predikt kruidengeneeskunde. Hij heeft wel klassieke geneeskunde gestudeerd. Heel trots liet hij allerlei berichten uit de internationale media zien, BBC, National Geographics, de Nederlandse pers enz enz. Zijn administratie was bijzonder gesofisticeerd. In een stoffige ruimte toverde hij uit allerlei laadjes en schuifjes berichten in allerlei talen over zijn prestaties. Niet geheel van eigendunk gespeend, maar toch… Heel veel beroemde mensen uit de hele wereld zijn met hem in aanraking gekomen. Reisverslag China van Irma van Loo uit België

Vooral Lijiang geeft echt het idee dat je ronddwaalt in het ‘oude China’. Eindelijk een keer geen verkeer om je heen. Hoewel het centrum redelijk toeristisch is, merk je dat als je twee straten verder doorloopt, het echte leven van de inwoners van de oude stad meemaakt. Kinderen worden vaak door opa en oma van school gehaald (allemaal met grappig rugzakje van Spiderman, Dora of een andere tekenfilmheld) en iedereen doet z’n ding. Meteen geen toeristen meer en de oude bouwstijl doet inderdaad sprookjesachtig aan. De smalle straatjes worden goed geboend en iedereen let op elkaar. Volgens ons een fijne manier om daar op te groeien! We hebben een half uurtje op een stoep gezeten en kunnen meemaken wat de bevolking daar bezighoudt. Enquête van Danny van Deelen

china dali markt

Souvenirs kopen

Baidorpjes langs het meer

Dali

In de leuke kleine dorpjes maak je makkelijk contact, hoewel de taalbarrière groot is. Maar met handen, voeten en pictogrammen kom je toch heel ver. De excursie die wij in Dali deden naar een tweetal kleine dorpen was super, vooral door onze Chinese taxichauffeur. Ondanks het feit dat hij geen woord Engels sprak, voelde hij feilloos aan waar onze belangstelling naar uit ging. Rond het middaguur zaten we zomaar te eten bij een opa en oma en hun kleinkind. Dat was super om mee te maken. Enquête van Bea Jongejan

We hadden vandaag een schitterende dag in Dali met veel zon. Vanmorgen de berg op geweest met de stoeltjeslift, hier hadden we een mooi uitzicht over het dorp en het meer. De berg is op de top 4400 meter hoog, voor ons onvoorstelbaar. Vanmiddag zelf gaan fietsen in het achterland. Veel mensen werken op het land, vooral de vrouwen. Je ziet ook veel oude mensen met die blauwe kleding aan. Altijd vriendelijk en zo niet, verstaan doen we ze niet, dus altijd gemakkelijk. Reisverslag China van Henk en Nel van der Hout

vakantie china eten

Eten bij het guesthouse in Ping’an

Rijstterrassen en Zhuangdorpen

Ping’an

De volgende dag zijn we gaan rijden met privéchauffeur naar Ping’an. Er zijn hier talloze rijstterrassen en veel Zhuang- en Yao dorpen en Ping’an is dan ook zo’n Zhuang dorp. Echter, aan de top van de berg waar geen auto kan komen. Dat is dus nog een stukje klauteren, gelukkig zijn er mensen die je koffer willen dragen. De huizen staan hier op palen en zo ook ons hotel. We hebben een waanzinnig uitzicht vanaf het terras op de rijstterrassen. De volgende dag hadden we een hele dag wandelen met een gids op het programma staan. Die vergeten we niet zomaar meer. De hele dag tussen de rijstterrassen, bergen en bossen gelopen op vooral hele smalle, 30 centimeter brede, gladde en overwoekerde paadjes. Onder ons de afgrond en boven ons meer berg. Reisverslag China van Elbrich Doornbos

De rijstterrassen in Ping’an hebben op ons de meeste indruk gemaakt van de hele reis. Het idee dat je verblijft in ‘the middle of nowhere’ en de primitieve manier van leven gecombineerd met de fantastische uitzichten. De accommodatie wat primitief, maar dat was van te voren te verwachten. Dit primitieve hoort, naar onze mening, bij deze plek. Enquête van Annelous Borghols

china alex shanghai

‘Welcome to Shanghai’

Easy going Shanghai: back to the future

Daar zijn we dan in China, Shanghai! The big city! Het is hier echt geweldig! Vandaag eerst naar de Old town of Shanghai geweest met van die bekende Chinese gebouwen en winkeltjes en mooie tuinen en aardige Chineesjes, hihi (you want to buy a real lolex?). Daarna naar het financiële hart van Shanghai geweest en het tot nu toe hoogste gebouw van 420 meter bezocht. Echt bizar die skyline! Rotterdam is er niets bij. Het is echt geweldig hier! Reisverslag China van Annemarie Schuurbiers

stel je eigen China reis samen